Marketingové kanály online marketingu
Marketingové kanály (anglicky marketing channels) je označení pro místa, kde se zákazník setkává s nabídkou firmy. Marketéři rozlišují online (vše na Internetu) a offline (vše mimo Internet) kanály.
Každý kanál se hodí pro něco jiného a zajišťuje také trochu jiné výsledky. Způsob sdělení by se měl přizpůsobit vybranému kanálu. Když se použije špatné sdělení nebo nevhodný kanál, obvykle to má negativní dopad na výsledky.
Stejně tak je nutné nastavit správná očekávání a počítat s tím, že jednotlivé kanály jsou mezi sebou propojeny. Nelze například čekat výrazný nárůst prodejů, když si koupíte jeden billboard. Podobně nebude fungovat internetová reklama ve vyhledávači případě, že zákazníka přivedete na nesrozumitelný web.
Přehled kanálů online marketingu
Internetový marketing je umožňuje zviditelnit zboží a služeb na internetu. Pro některé firmy dokonce bývá Internet zdrojem spotřebitelů a některé z nich prodávají výhradně na internetu.
V dnešní době už nelze v jednom člověku dostatečně kvalitně zvládnout obsluhu všech nástrojů online marketingu. Pro laika v podobě majitele firem je to prakticky nemožné.
Existuje několik kanálů online marketingu. Skrývají se pod zkratkami: PPC, display, SEO, SMM, přímý marketing a ORM. Jako majitelé firem si tyto zkratky nemusíte pamatovat. Marketéři by vám měli pomoci se v tématu orientovat.
PPC je zkratka pro Pay per Click, což se do češtiny překládá jako platba za kliknutí. Jedná se o druh reklamy, kdy inzerent platí webu za každé kliknutí na reklamu. Zahrnuje v sobě reklamu ve vyhledávačích a kontextovou reklamu, která se zobrazuje třeba pod články. Jedná se o textové reklamy a někdy grafickou reklamu.
Display reklama je umístěna v reklamních sítích Google Ads, Sklik a dalších. Patří mezi ně videoreklama, kterou lze vidět třeba na YouTube a také reklamní bannery.
SEO je zkratka pro optimalizaci pro návštěvníky vyhledávačů. Stránky se upravují tak, aby byly srozumitelné a bezchybné pro roboty vyhledávačů i samotné návštěvníky. Díky optimalizaci se web firmy objevuje ve vyhledávačích na dotazy relevantní pro danou firmu. Získává přirozenou (organickou) návštěvnost: přicházejí na něj spotřebitelé, kteří hledají produkt nebo službu. Pro některé spotřebitele může být přirozený výsledek vyhledávání lepší než placená reklama, protože nemusí mít k placené reklamě důvěru.
Jak se dosahuje umístění ve vyhledávačích? Webové stránky jsou vyhodnocovány algoritmy vyhledávačů na základě řady neveřejných indicií. Říká se, že třeba vyhledávač Google posuzuje až 200 faktorů. Vyhledávače zkoumají, jak lidé s webem pracují, například kolik času na něm stráví, zda procházejí stránky a zda na webu objednávají.
Chcete-li být ve vyhledávačích vidět, musíte porozumět své cílové skupině a poskytnout jí to, pro co si přišla. Může to být užitečný vzdělávací článek nebo lukrativní nabídka nákupu.
SMM je zkratka pro Social Media Marketing, což v překladu znamená "marketing na sociálních sítích". Obsah na sociálních sítích může pomoci zvyšovat věrnost ke ke značce společnosti. Také se může podílet na příjmech a oslovovat úplně nové zákazníky.
Prostřednictvím reklamy na sociálních sítích může SMM také přinést tržby. Placená reklama funguje na konceptu PPC, tedy platby za proklik. Oproti reklamě ve vyhledávání je založen na přesném cílení podle dodatečných kritérií. Reklamy lze nastavit třeba tak, aby se zobrazily mužům nad 40 let nebo ženám se zájmem o automobily. Na sociálních sítích lze také zakoupit reklamu ve vybraných facebookových skupinách nebo úzce spolupracovat s lidmi, kteří mají svojí vlastní komunitu (influenceři).
Funguje to takto: sociální sítě shromažďují informace o uživatelích a o tom, jak využívají obsah. Pak zobrazují reklamu osobám, které splňují potřeby inzerentů a je u nich větší pravděpodobnost, že provedou určitou akci.
Přímá - přímá interakce s uživateli. Mezi kanály přímého marketingu patří např:
- e-mailové newslettery
- pop-up okna - vyskakovací okna
- push a online push upozornění - oznámení z webových stránek a aplikací
- rozesílky prostřednictvím instant messengerů, jako jsou Telegram a WhatsApp;
- SMS rozesílky.
ORM je zkratka pro řešení pověsti online. Jedná se o soubor postupů pro vytvoření příznivé pověsti značky, produktu nebo společnosti. Prvotním cílem ORM je povzbudit spokojené zákazníky ke psaní dobrých hodnocení. Druhým cílem je ošetřit negativní reakce nespokojených spotřebitelů. V ideálním případě zabránit jejich šíření na Internetu. Tedy řešit problém klienta dříve, než napíše negativní recenzi. Navíc: pokud se vyřeší situace ohledně jeho negativní recenze, požádat o jeho odstranění.
Kanálem pro ORM jsou recenzní weby. Jedná se často o nezávislé webové stránky, kde lidé píší hodnocení a sociální sítě. Jednotlivci mohou zmiňovat společnosti nebo využívat komentáře pod příspěvky. Také tady patří různé oborové katalogy.
Další vybrané kanály online marketingu
Kromě těchto hlavních kanálů existují i další, které se nepoužívají tak často. Přesto se vyplatí zmínit.
Obsahový marketing - jedná se o vytváření a poskytování užitečných materiálů, které reagují na problémy a situace u zákazníků. Obsahový marketing nejen ovlivňuje příjem, ale také buduje věrnost ke značce a vytváří odbornou image organizace.
Partnerské sítě (affiliate marketing) - jedná se o služby, které propojují marketéry a majitele webů. Provozovatelé webů doporučují zboží na svých vlastních webových stránkách nebo prostřednictvím reklamních sítí. Inzerenti jim platí provizi za předem domluvenou aktivitu, například za každou objednávku od uživatele přilákaného z cizího webu.
Tržiště (marketplaces) - jedná se o obchodní platformy, které mají již existující návštěvnost. Přidáváte na ně své nabídky a dostáváte z nich objednávky. Mezi taková tržiště patří prodej na Mall.cz, Kaufland.cz, Aukro.cz, Fler.cz, Alza.cz, Amazon.com a mnohá další.
CRM marketing - jedná se o sofistikovanější druh e-mailového a marketingu formou cílených zpráv. Firma shromažďuje informace o spotřebiteli, například o historii nákupů. Následně zasílá spotřebitele nabídky na míru.
Využívání vlivných osobností (influencer marketing) - jedná se o reklamy na profilech celebrit, blogerů nebo lidí, kteří si vytvořili své publikum. Do této kategorie spadají YouTubeři, Tiktokeři nebo třeba zakladatelé facebookových skupin.
Marketing prostřednictvím doporučení (referral marketing) - firmy se mohou navzájem doporučovat. Například spotřebitel získá bonus za nákup u jedné firmy, který může využít při nákupu v jiné firmě. Může se také jednat o výhody pro jednotlivce. Když firmu doporučí ostatním zákazníků, získají třeba slevu či nějakou výhodu zdarma.