Nízkonákladový marketing: přehled možností


V některých případech začínáte s omezeným rozpočtem. Například vynaložíte všechny peníze na zboží, pronájem prostor a vytvoření webu / e-shopu. Rozpočet na reklamu máte minimální nebo dokonce žádný. V tu chvíli nezbývá než využít k propagaci svého podniku bezplatné i nízkonákladové metody online i offline.

Registrace v katalozích firem

Než byl internet dostupný v každé domácnosti, existovaly Žluté stránky, což byly objemné telefonní seznamy obsahující informace o firmách. Tyto katalogy se postupně zmenšovaly, až se zcela přestaly vydávat. Nahradil je internet. Adresáře firem často nabízejí jen minimum informací o firmě: druh činnosti, adresu, kontakty a v některých případech i otevírací dobu práce a hodnocení. V každém státu jsou jiné katalogy. Pro Česko se nabízí Firmy.cz a Moje firma na Google.

Mimo těchto velkých jsou i menší katalogy. Má smysl se registrovat jen v těch, které obsahují aktuální údaje. Prozkoumejte sekce katalogu a zjistěte, jak nedávno byly aktualizovány. U malých katalogů nemá smysl platit za registraci. Návštěvnost katalogu většinou bývá tak malá, že by se vám investice s největší pravděpodobností nikdy nevrátila.

Registrace v těchto katalozích může přinést zajímavý zisk, pokud je konkurence ve zvolené oblasti je nízká. To v dnešní době už nebývá. Neměli byste se proto spoléhat pouze na tuto část marketingu.

Publikování na specializovaných webech


Můžete si vytipovat specializované odborné weby a nabídnout jim neplacenou redakční spolupráci. Po dohodě s jejich autory lze zveřejnit zajímavou případovou studii, rozhovor nebo článek z oboru. Obsahem může být cokoli, co by mohlo čtenáře vybraného místa zajímat. Z principu se hodí spíše pro typy podnikání, které se zaměřují na prodej firmám (B2B). Nicméně nelze to zavrhovat ani u výrobců zajímavých produktů. Hůře by se to dělalo u zboží, které je nezajímavé a čtenářsky neatraktivní. Příkladem mohou být kapesníky či toaletní papír.

Zveřejnění na firemních webových stránkách nezaručuje nárůst příjmů, ale pomáhá zviditelnit firmu. To je také zásadní přínos této části marketingu. Zmínky v médiích pak můžete použít na svém webu například v podobě samostatné sekce "My v médiích" / "Napsali o nás". Lze také uvádět loga médií. Působí to jako prvek důvěryhodnosti. Podmínky zveřejňování se na jednotlivých online magazínech liší.

Guerillový marketing

Neobvyklý marketing, který vyvolává pozornost a zajišťuje, že se o firmě mluví. Není jednoduché to vymyslet. V praxi jsme zažili například klienta, který vyráběl trička a napojil se na téma náborového videa McDonald's. Toto video si získalo pozornost českých uživatelů a hodně se o něm mluvilo. Výrobce triček nechal vytvořit triko s nápisem "Nezapomeň na okurku". Toho si následně fastfoodový řetězec všiml a vznikla z toho spolupráce.

Jiným příkladem z praxe by mohla být výroba "protestního webu" Budeme bez práce. Ten upozorňoval na nevýhodný zákon, který se týkal revizních techniků. Klient ParMinut.cz, povoláním revizní technik, se díky navazující aktivitě dostal do hlavního zpravodajství TV Prima.

Spoluzakladatel ParMinut.cz, Radim Hasalík, si protestně udělal reklamu na transparentním účtu prezidentského kandidáta. Záznamu si všimla z médií například Česká pozice. Záběr s reklamou na transparentním účtu se na pár sekund objevil v hlavním zpravodajství TV Nova.

Naopak neúspěšným pokusem byla marketingová aktivita nejmenované firmy. Za desítky tisíc nechala vyrobit tematický kostým. Na YouTube zveřejňovala videa lidí, kteří v tomto kostýmu navštívili třeba pracovní úřad. Videa neobsahovala žádné překvapivé reakce lidí, takže si firma tímto způsobem nezajistila očekávanou pozornost. Pokus o guerilla marketing byl potichu ukončen.

Vzdělávací aktivity

Tento typ reklamy je vhodný pro odvětví potravinářství a služeb. Účast na vzdělávacích aktivitách napomáhá šíření mezi lidmi. Pokud jsou podmínky příznivé, může být prodej vašich výrobků výhodný. Takové akce mohou zahrnovat workshopy, semináře, školení a specializované kurzy. Myšlenka je jednoduchá: lidé poskytují své znalosti výměnou za publicitu.

Oznámení o budoucích akcích můžete najít na webových stránkách měst nebo na veřejných místech. Často se stává, že organizátoři takových iniciativ napíší těm, kteří mají znalosti a mohou něco předvést. Nabídnou jim, aby se na jejich akci připojili zdarma výměnou za reklamu. U některých akcí jsou vyžadovány členské příspěvky. Součástí spolupráce může být i větší zviditelnění formou loga v marketingových materiálech akce. Takový sponzoring už neřadíme mezi nízkonákladový marketing a nemusí být účinný.

Křížový propagační marketing

Tento druh propagace je založen na vzájemné spolupráci. Můžete si vyměňovat reklamu ve firemních i osobních účtech. Nečekejte na to, že vám budou chodit nabídky na spolupráci. Místo toho napište jako první. Spolupráce by měla probíhat se srovnatelnými firmami, kde je šance, že jejich cílové publikum se může stát vaším. Není třeba dobrým nápadem propagovat nehtové studio na účtu stavební firmy. Naopak Instagram fitness centra může být takovým místem pro propagaci.

Kanály na YouTube

S vhodným vybavením (a někdy i bez něho) můžete efektivně propagovat své podnikání. S nabídkou spolupráce můžete zkusit oslovit vybrané kanály, které už mají své publikum. Pouze si hlídejte, aby mezi sledujícími měli skupinu vašich zákazníků. Také si dávejte pozor na příliš kontroverzní YouTubery.

Propagace skrze kanál YouTube je možný, pokud vytvoříte užitečná videa o svých produktech nebo službách. Vžijte se do situace potenciálního kupujícího a zvažte, co chce o výrobku vědět a jaké má obavy. Zaměřte se spíše na jednotlivé problémy než na velká témata. Nejdůležitější je vytvořit poutavé titulky. Měly by se vztahovat k hlavním klíčovým slovům vašeho tématu.