Co je to použitelnost webu?


Použitelnost nám ukazuje, jak dobře se dá daný web používat. Nebo-li jak je srozumitelný a přehledný. Základním "mottem" použitelnosti se dá nazvat fráze Steva Kruga: "Nenuťte uživatele přemýšlet". Je to chytré.

Zodpovězte si na jednoduché otázky, které se mohou týkat zrovna vašeho webu a pomůžou vám vaše texty lépe vyladit. Ne všechno jsou chyby v použitelnosti, některé body jsou pouze doporučením, aby byl váš web ještě lepší.

Základní poznatky pro celý web

Každý web by měl dodržovat pár základních pravidel, která jsou obecná pro celý web a jakoukoliv stránku. Jsou to většinou pouze doporučení, jak to dělat lépe.

  1. Tvoří doplňkovou grafiku profesionální obrázky nebo profesionální fotografie?
  2. Nemáte na webu animované prvky? Zbytečné animované prvky jsou nevhodné.
  3. Máte všechny texty dokončené a kategorie plné? Typickou chybou je "Tato kategorie je prázdná" nebo také "Stránka neexistuje."
  4. Je možné web jednoduše ovládat?
  5. Poznáte na první pohled, co váš web nabízí?
  6. Je váš web přehledný a srozumitelný?
  7. Máte důležité věci nahoře na stránce? Lidé nescrolují.
  8. Máte web rozdělený na jasné oblasti? Například je jasně rozlišitelná navigace, informační části…
  9. Máte sepsané cíle vašeho webu? To vám může pomoci. A pak veďte uživatele k tomuto cíli.
  10. Máte vše, co spolu souvisí, udělané ve stejném stylu? Používáte správnou velikost písma, font, barvu atp.
  11. Dodržujete na webu zvyklosti, na které jsou uživatelé zvyklí? Příliš mnoho inovací nepřináší vždy úspěch.
  12. Nepoužíváte zbytečně vykřičníky, různé barvy, hodně výrazných sdělení?
  13. Nemáte na svém webu zbytečné prvky? Patří mezi ně například: špatná orientace na zákazníka a mluvení hlavně o vás. Texty v duchu "vítejte na našem webu, my jsme, my umíme dobře to a to, sebevychvalování". Časté jsou i vágní popisy ("mladá a dynamická firma"). Lepší je popsat, jak vyřešíte problém zákazníka a jaké mu poskytnete benefity.
  14. Máte nahoře na stránce kontakty? Pro lepší důvěryhodnost a také pro lepší orientaci uživatelů je dobré mít nahoře na každé stránce napsány kontakty. Nejlépe ve formátu “máte dotaz? (+420) xxx xxx xxx (po - pá 7-15h) + jméno konkrétního člověka”.
  15. Máte vyhledávací pole správně umístěno a ve správném formátu? Vyhledávání by mělo být vždy textové pole (ideálně co nejdelší) + tlačítko + slovo vyhledat. Nemělo by obsahovat výběr rozsahu vyhledávání, vysvětlivky jak hledat ani složité názvy a popisky.