Audit použitelnosti: uterkarna.cz


Veřejný audit webu uterkarna.cz. Zveřejňujeme na základě souhlasu majitele webu.

Audit použitelnosti webu

Připraveno pro skupinu Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností. Chcete podobný audit zadarmo? Napište nám na audit@parminut.cz.

Audit Uterkarna.cz

Úvodem

Audit je zpracovaný z pohledu použitelnosti a také důvěryhodnosti. Použitelnost nám ukazuje, jak dobře se dá daný web používat - jak je srozumitelný a přehledný. Důvěryhodnost zahrnuje postupy a možnosti, které vedou ke zvýšení a vytvoření dostatečné důvěryhodnosti internetových stránek.

Je potřeba zákazníkovi ukázat co nejjednodušší cestu k cíli, a aby přitom nemusel vůbec složitě přemýšlet. Je třeba mu “vyšlapat” cestičku.

Na první pohled by tedy mělo být vždy jasné:

  • o čem web je
  • jestli je to obsah, který zákazník hledal.

Pokud je to váš zákazník, tzn. někdo, kdo hledá vaše zboží, pak mu musíte:

  • ukázat, kde má začít, bez nepřiměřené námahy
  • předat mu dostatečně silné podněty k dosažení cíle - usnadnit mu orientaci a možnost dohledání konkrétních informací.

Na váš web se může dostat i někdo, kdo vaše zboží úplně nehledal, ale zaujme ho. Je tedy třeba na první pohled jasně vysvětlit, co děláte, proč to děláte a proč by měl u vás nakoupit.

Celkový dojem z webu

Je vidět, že jste se při tvorbě eshopu s někým radili. Jsou tam věci, které by měly na webu být, nicméně nejsou nakonec zpracovány, tak jak by měly.

Snažíte se o prvky call to action (výzva k akci), odlišnosti od konkurence, telefon nahoře na stránce apod. Nicméně vše by to chtělo zapracovat a dotáhnout do konce.

Slogan pod logem je téměř nečitelné.

Na úvodní stránce máte pouze 6 produktů. Myslím si, že by bylo vhodnější na úvodní stránku umístit produktů více, ideálně třeba 12 až 18, aby si uživatel při vstupu na homepage udělal na první pohled obrázek o nabídce vašeho sortimentu.

Když kliknu na úvodní stránce nebo na stránkách s výpisem zboží na tlačítko Do košíku, tak se dostanu na stránku s detailem produktu a zboží se mi do košíku nepřidá. Myslím si, že by bylo lepší toto tlačítko přejmenovat na Detail.

Některé věci mi přijdou nedodělané. Překlikávání mezi slidy v hlavním banneru někdy funguje a někdy ne. Doporučil bych přidat do carouselu šipky pro jednodušší posouvání mezi slidy. Bílí text v druhém slidu je na tomto pozadí navíc špatně čitelný. Viz přiložený obrázek.

banner

Po prokliknutí z banneru na bambusové utěrky se mi ukáže toto:

bambusové utěrky

Kde chybí nějaký popis o tom bambusu apod.

V hlavičce úvodní stránky máte uvedený telefon a email. Po kliknutí na telefonní číslo se mi ale otevře emailová adresa. Doporučil bych všude udělat telefonní čísla proklikávací. Výrazně to uživatelům zjednoduší vytočení vašeho čísla na mobilu.

V patičce v sekci Kategorie nevedou odkazy Utěrky Standard, Utěrky Top a Utěrky Exkluziv na žádnou stránka ale na nesmyslnou adresu http://uterkarna.shean-ng.cz/_001/uterky-standard//.

Menu

Menu máte na několika místech. Vlevo, a pak nahoře vlevo (vše o nákupu, doprava a platba, poradna) a také vpravo nahoře přihlášení a registrace.

Jak již bylo zmíněno, zákazníka to může mást.

Navíc vám tam chybí důležité stránky.

Například stránka O nás.

Děláte si utěrky sami? Jsou v něčem jedinečné - je vaše firma jedinečná? Dole na hlavní stránce máte nějaký pokus o popis vaší firmy. Použijte tento text a vytvořte stránku O nás. Není ale nutné psát nijak zvlášť dlouhý text. Lidé na webu nečtou, pouze skenují očima. Je tedy důležité text rozbít odrážkami a udělat ho trochu dynamičtější, proložit obrázky a také například tam může být foto vašeho týmu, což zvyšuje důvěryhodnost.

Dále tam chybí stránka Kontakt.

Máte sice nahoře na stránce telefon, ale je to jedna z nejnavštěvovanějších stránek na webu. Lidé ji automaticky hledají. Chtějí tam nalézt, telefon, dobu, kdy vás zastihnou, emaily, adresu, fakturační údaje. Pak také například info, jestli máte kamennou prodejnu, případně také nějaké foto, které zvýší důvěryhodnost.

EDIT: koukám ještě, že máte stránku “poradna”, což dle mého má asi trochu suplovat stránku kontakt. Lidé to ale pod takovým názvem nehledají, tam spíše hledají nějaká FAQ apod, takže doporučuji přejmenovat.

Důvěryhodnost

Několikrát jsem již zmínil důvěryhodnost. První věc, která mě praští do očí, když přijdu na váš web, je první položka v menu Vánoce. To je něco, co již skončilo, a působí to na mě, že se o web nikdo nestará a je neaktuální.

Jinak vám tam právě chybí více slov o vás, o vaší firmě, fotografie a recenze.

Máte nějaké recenze? Pokud ne, začněte je sbírat. Až jich bude dost, propagujte je jak na hlavní straně, tak na ně udělejte samostatnou stránku.

Odlišnosti od konkurence

Odlišnosti od konkurence jsou něco, co by mělo být jasně viditelné hned na první stránce a mělo by lidi hned přesvědčit, že vy jste ti nejlepší.

Vy tam nějaké takové bannery máte, které by se daly považovat za odlišnosti.

Nicméně toto nejsou všechno úplně odlišnosti od konkurence. Zkuste si lépe definovat, v čem jste jedineční, odlišní, proč zrovna u vás mají nakoupit.

Kvalitu - by přece měl dodávat každý, Utěrka - pomocník? to není žádná výhoda. Reagujeme rychle - to by také měl každý.

Také by tam neměly být nepodložené tvrzení, jako například, jsme nejlepší apod.

Odlišnosti jsou věci, které máte jen vy, nebo na kterých si zakládáte, nebo to máte něčím podložené. Například tam může být, že podporujete bavlnu, protože…, nebo že máte bambus, protože, ale toto by chtělo více promyslet (jedinečný design, dodavatel apod - neznám vaše podnikání, tzn. v tomto neporadím).

Výhody by měly být proklikávací, vést na stránku, kde je to více rozepsáno. Graficky to máte víceméně tak, jak by to mělo vypadat, ale působí to trochu lacině, chtělo by to lépe designově zpracovat.

Kategorie produktů

Na stránkách s kategorií produktů máte vždy úplně nahoře uvedené vaše USP neboli odlišnosti od konkurence. Doporučil bych je raději umístit až pod produkty dolů na stránku, aby uživatel viděl na první pohled výrobky v dané kategorii.

Detail produktu

Ve formuláři Dotaz k produktu chybí vyznačení povinný polí skrze symbol *.

Aktuality a novinky

Zvážil bych, zda na úvodní stránce promovat aktuality a novinky. Poslední aktualita je stará již více než půl roku, což nepůsobí zcela důvěryhodně. Navíc v aktualitě Výšivka na přání je pouze nějaká ilustrační fotografie bez jakéhokoliv textu https://www.uterkarna.cz/novinky/detail/vysivka-na-prani.htm.

Sociální sítě

Pod hlavním menu máte facebookový banner a odkaz na váš Facebook máte rovněž v patičce. Co jsem se ale díval, tak poslední příspěvek na vašem Facebooku je starý více než dva roky, což působí velmi neaktuálně a u uživatele to může vyvolat dojem, že o eshop už se nějakou dobu nikdo nestará. Doporučil bych proto raději odkazy na Facebooku na eshopu skrýt.